Käsitys ja todellisuus: 4 asiaa, jotka olen oppinut Gen Z:lta - Swiss Education Group

Käsitys ja todellisuus: 4 asiaa, jotka olen oppinut Gen Z:lta

Käsitys ja todellisuus: 4 asiaa, jotka olen oppinut Gen Z:ltaZ-sukupolvesta on puhuttu paljon. Se on uusin sukupolvi, joka siirtyy nyt korkea-asteen koulutukseen ja työvoiman joukkoon. Mutta miten he suhtautuvat itseensä ja miten he suhtautuvat vanhempien sukupolvien näkemykseen heistä? Luennoitsija Claire Jollain kääntyi opiskelijoiden puoleen saadakseen vastauksia.

Vuonna 2019 minun digitaalisen markkinoinnin opiskelijat alkoivat kirjoittaa blogikirjoituksia kertoakseen sukupolvestaan tuleville rekrytoijille. Ennen tämän akateemisen projektin aloittamista kannustin opiskelijoita lukemaan tutkimuksia Gen Z:stä – laajalti määritelty vuosina 1997-2012 syntyneiksi ihmisiksi – ja hahmottamaan, ovatko he samaa mieltä vai eri mieltä siitä, mitä heistä sanotaan, ja miksi.

Parhaat blogiviestit julkaistiin, ja meillä on nyt yli 50 kirjoitusta kandidaatin ja maisterin opiskelijoilta 27 eri maasta. Tässä on esitetty, mitä heillä oli sanottavaa, ja mitä minä on oppinut heidän sukupolvea koskevista totuuksista ja väärinkäsityksistä:

1. Maailma ei tykkää heistä

Ensimmäinen asia, jonka opiskelijat oppivat tehdessään tutkimustaan, on se, että suurin osa Gen Z:tä koskevista tutkimuksista tekee niistä kielteisiä päätelmiä: heitä pidetään asosiaalisina, teknologiariippuvaisina ja laiskoina. Opettajat väittävät, etteivät he pysty tekemään muistiinpanoja; rekrytoijat kritisoivat ammattitaidon puuttumistaan, esimiesten mielestä eivät he ole ahkeria työntekijöitä. Nähdessäni opiskelijoiden reaktioita näihin arvosteluihin itseni tunsin loukkaantuneeksi heidän puolestaan: onko tämä oikea tapa tervehtiä uusi sukupolvi, jonka on ratkaistava dramaattiset kysymykset, kuten ilmastonmuutos?

Vaikka opiskelijani myöntävätkin luottavansa paljon tekniikkaan ja tunnustavat, että heidän suurimpien pelkojen joukkoon kuuluu wifi-yhteyden menettäminen, he kertovat myös, että vihaavat sähköposteja ja valitsevat mieluummin kasvokkain tapahtuvaa viestintää. Pidän Christinen kommentista opettajista, jotka yrittävät kiinnostaa opiskelijoita YouTube-videoita käyttämällä. Hän kirjoitti: “Nykypäivän maailmassa luennoitsijat ajattelevat, että jos oppitunti on tylsä videon näyttäminen voi kiinnittää huomiomme. Tosiasia on kuitenkin se, että jos me emme olleet mukana alussa, ei ole netissä sellaista videota, joka saisi aivomme toimimaan tai säilyttämään tiedot, jotka he haluavat antaa.”

Lähes kaikissa blogeissa opiskelijat sanovat, että he ovat tietoisia kilpailusta työmarkkinoilla ja sopivan työpaikan löytäminen on heidän tärkein prioriteettinsa ja huolenaiheensa. Lukiessaan siitä, että heiltä puuttuu ammattitaitoa, he vastustavat kritisoimalla yritysten ammattimaisuutta, jotka eivät vastaa kysymyksiin työpaikkojen saatavuudesta tai jotka eivät anna palautetta työhaastattelun jälkeen. Saammeko pyytää heitä noudattamaan tiettyä kohteliaisuutta, kun yritykset eivät?

Lynn ilmaisi halveksintaa blogikirjoituksessaan: “Emme ymmärrä miten jotkut yritykset luokittelevat ihmisiä paperin perusteella! Minun mielestä se on sama kuin tuomiota kirjaa sen kannen perusteella. – Me kaikki tiedämme, ettei se ole oikein.”

Moni opiskelija sanoo aloittaneensa pienyrityksiä korkeakoulun aikana, ja on selvää, että yrittäjänä oleminen on Gen Z:n tavoitelistalla. Vaikka jotkut heidän käsityksistään työvoiman joukkoon siirtymisestä ovat puutteellisia, suuri joukko opiskelijoita, kuten Oliver, ilmaisi huolensa luovuuden tukahduttamisesta: ”Olen niin kauhuissani siitä, että jonain päivänä voin joutua tekemään työtä toimistokuutiossa. Tämä maailma ei salli luovuutta.”

gen z 1

2. He etsivät merkitystä kaikkialta

Tiedoilla poimiminen on osoittanut, että Gen Z:n keskittymisjänne on alle 10 sekuntia. Tarkoittaako se sitä, etteivät he ole kiinnostuneita mistäkään tahansa vai päinvastoin, että he yrittävät suodattaa kaikki tiedot yhteisen tavoitteen mukaan: ymmärtää se!

Kuten Caroline huomauttaa, kyse ei ole siitä, että hänen sukupolvensa ei pysty keskittymään, vaan siitä, että he ajattelevat ja imevät tietoa eri tavalla: “Se, että mieluummin kuulemme uutiset pikavideoista kuin sanomalehdistä, ei tarkoita sitä, että meillä ei ole mitään keskittymisjännettä, aivan kuten toimistoon farkkuihin pukeutuminen puvun asemesta ei tee millenniaaleista laiskoja.”

Todellakin, uusien viestintätapojen saatavuus on rakenteellisesti muuttanut tapaa, jolla tämä uusi sukupolvi kommunikoi. He joutuvat lajittelemaan kaikki nämä tiedot, tekemään valintoja, ymmärtämään mikä on tärkeää ja mikä on vähemmän tärkeää. Tältä osin Josefin sanoo, että meillä on vastuu ohjata tätä sukupolvea, joka viime kädessä kuluttaa luomaamme teknologiaa. Hän väittää: “Sanotaan, että masennus ja heikko itsetunto leviävät yhteiskunnassamme, ja kuka on vastuussa tästä? Z-sukupolvi tarvitsee ohjausta, joka auttaisi heitä löytämään omat arvonsa ja suunnan matkallaan. He tarvitsevat roolimalleja. Vanhemmat sukupolvet ovat vastuussa heidän auttamisesta menestymiseen matkalla.”

Odotukset työpaikastakin ovat muuttuneet. Vaikka suurin osa heistä on arvostanut työharjoittelun kokemustaan globaaleissa hotelliketjuissa, eniten he arvostavat “tunnustusta ja arvostusta”, Joao selittää. “Emme halua työskennellä suuryritysten hyväksi, emme halua olla lukuja. Arvostamme pieniä ympäristöjä, joissa kaikki tuntevat toisensa ja joissa kaikkien ääni vaikuttaa yleiseen päätöksentekoon.”

Enemmän kuin asemaa ja rahaa, tämä sukupolvi jatkuvasti etsii itsensä toteuttamista, kuten käy ilmi Francescon havainnoista. He eivät selvästikään tykkää, kun heille sanotaan mitä tehdä. He haluavat itse yrittää ja joskus itsekin epäonnistua. ”Gen Z haluaa tehdä sitä, mikä heidän mielestään on oikein. Se ei tarkoita, että emme halua muuttua saamamme palautteen mukaan. Päinvastoin, haluamme saada mahdollisuuden epäonnistua ja nähdä meidän virheet ymmärtääksemme todella, miksi teemme asioita tietyllä tavalla. Kun pystymme oppimaan jotain ja sitä arvostetaan, saimme korkeampaan henkilökohtaiseen tuottavuuteen johtavaa saavutustuntemusta.

Z-sukupolvi haluaa johtajia eikä pomoja, he etsivät roolimalleja ja arvostavat opettajien sitoumusta. Eniten he arvostavat käytännön kokemusta, Linda kertoo. ”Kuvittele lääkäri. Voisitko väittää, että he tietävät miten leikkaus tehdään, jos he olisivat vain lukeneet siitä kirjoista? Luultavasti et. Siksi halusin saada käytännön kokemusta koko opintoni ajan.”

3. He ovat ambivalentteja

Kirjoitus kirjoitukselta, eniten minua yllätti Z-sukupolven ambivalenssi. Yhtäältä Gen Z näyttää olevan liian luottavainen, uskoen, että huomisen maailma tulee olemaan hyvin erilainen, ja he ovat ainoat, jotka pystyvät navigoimaan tässä uudessa ympäristössä. Monien heidän blogikirjoitustensa tarttuvat otsikot osoittavat vaikuttavasti:

”Gen Z työpaikalla: Voimme muuttaa pelisääntöjä!” Daniela kirjoitti

”Älä ole enää pessimistinen! “ME” onnistumme paremmin kuin ”HE” Callisa kertoi

“Sopeudu investoimaan – miksi Gen Z on tulevaisuus” Adrian kirjoitti

“Tulevaisuus kuuluu Gen Z:lle” Xin sanoi

Samalla he kuitenkin ilmaisevat pelkonsa terrorismin, ilmastonmuutoksen sekä taloudellisen epävakauden suhteen, jotka ovat jääneet aikaisemmilta sukupolvilta heille selvittämään. Ankita sanoo: ”Minun sukupolveni on ajan tasalla kaikista uutisista ympäri maailmaa; olemme nähneet ja kuulleet talouskriisistä ja eläinten uhanalaisuudesta. Olemme sukupolvi, joka tosiaan välittää kestävästä kehityksestä, koska lapsillemme tai lapsenlapsillemme ei ehkä jää paljon.”

Monet tekevät johtopäätöksen, että varmuutta ei enää ole ja että sekä globaalit yritykset että maat saattavat horjua hyvin nopeasti ja romahtaa.

4. Teknologia on keino eikä loppu

Suurin osa opiskelijoista pitää teknologiaa vauhdittavana tekijänä, mikä tekee mahdollisuuksien maailmaa helpommin käytettävissä. Tawfiq huomauttaa: ”Olen Sveitsissä opiskeleva Pohjois-Amerikassa harjoittelumahdollisuuksia etsivä jordanialainen opiskelija. 20 vuotta sitten, se olisi ollut mahdotonta.”

Hän sanoo, että teknologia tarjoaa enemmän mahdollisuuksia eikä esteitä, ja torjuu mielipiteen siitä, että Gen Z on häiriintynyt näyttöjen vuoksi eikä pysty keskittymään töihin. Tariq ei ole ainoa, kaikki nämä blogiviestit kirjoittaneet opiskelijat kieltäytyivät määritelmästä, joka perustuu vain teknologian saatavuuteen ja siihen kuuluviin tietämyksiin tai riippuvuuteen. Kuten Jervis sanoo, teknologia on keino mennä pidemmälle, nopeammin ja paremmin! ”Sukupolvemme janoaa parannuksia, meitä ohjaa uteliaisuus. Z-sukupolvi muuttaa täysin sitä, mitä on tapahtunut aikaisempien sukupolvien aikana, koska suoritamme valtavia parannuksia maailmassa, valitsemme puhtaan ruoan pikaruokien sijasta, korostamme monimuotoisuutta ja luomme asioita, joita voit tällä hetkellä kuvitella vain.”

Vanhemmat sukupolvet saattavat tuoda esiin Gen Z:n kärsivällisyyden puuttumista ja pitää heitä siirtyvinä trendistä toiseen, mutta kuten Mitsue huomautti, hän syntyi maailmaan, joka jatkuvasti liikkuu ja muuttuu. ”Tiedän, että haluamme kaiken HETI, mutta tähän olemme jo tottuneet. Aiempiin sukupolviin verrattuna meidän ei tarvitse edes odottaa minkään tyyppisten tiedostojen lataamista teknologian kehityksen myötä. Meille kaikki tapahtuu nopeasti, ja kaikki on käsissämme.”

 

Kirjoituksessa blogiviestiensä ansiosta siteeratut Hotel Institute Montreuxin Gen Z -opiskelijat: Christine Murillo (Panama), Lynn Wyngaard (Alankomaat), Oliver Aubry de Maraumont (Tanska), Carolina Pow-Sang (Peru ja Yhdysvallat), Josefin Lundqvist (Ruotsi), João Francês (Portugali), Francesco Liam Gullo (Italia), Linda Baggio (Italia), Daniela Callo (Peru), Callisa Indrawati (Indonesia), Adrian Johansson (Norja), Xin Luo (Kiina), Ankita Talapatra (Intia), An Nguyen (Romania ja Vietnam), Tawfiq Irshaidat (Jordania), Jervis Wei (Hongkong), Mitsue Gomez (Panama).

 

Lue Hotel Institute Montreuxin opiskelijoiden Gen Z blogikirjoituksia
Hotel Institute Montreuxin