Muutakin kuin vieraanvaraisuutta

Muutakin kuin vieraanvaraisuutta

Tässä on tarkempi katsaus kolmeen tapaan, jolla restonomin tutkinto voi tehokkaasti valmistaa tutkinnon suorittaneita uraan, jota ei perinteisesti liitetä hotelli- ja ravintola-alaan, ja antaa heille mahdollisuuden menestyä monilla aloilla.

Dynaaminen ja monipuolinen hotelli- ja ravintola-ala sisältää useita toimialoja, mukaan lukien majoitus, ruoka ja juoma, matkat, tapahtumien hallinta jne. Jokaisen hotelli- ja ravintola-alan yrityksen ytimessä on kuitenkin halu luoda ainutlaatuinen ja unohtumaton kokemus, jossa ihmiset tuntevat olonsa arvostetuksi, tervetulleeksi ja välitetyksi, olipa se hotellissa, tapahtumassa tai ravintolassa. Tämä avaa erilaisia urapolkuja hotelleissa, ravintoloissa, terveyskeskuksissa/sairaaloissa, catering-palveluissa ja tapahtumien hallinnassa, lentoyhtiöissä, risteilyaluksissa, huvipuistoissa, vanhainkodeissa, hyvinvointi- ja kylpylätoiminnoissa jne. Kuitenkin hotelli- ja ravintola-alan johtamisen opinnoissa hankitut ja työharjoitteluissa sovelletut ajattelutavat ja taidot osoittautuvat erittäin arvokkaiksi myös hotelli- ja ravintola-alan ulkopuolisilla toimialoilla. Tässä on muutamia syitä:

1. Hotelli- ja ravintola-alan ajattelutavan arvo uralla

Hotelli- ja ravintola-ala keskittyy asiakkaaseen: kuinka heidän vastaanotetaan, mikä on heidän kokemuksensa ja kokemuksen kautta luotu suhde. Tämä ajattelutapa on kaikkien Swiss Education Groupin koulujen tarjoamien ohjelmien ja kurssien perusta.

Vieraiden toivottaminen tervetulleiksi toimipaikkaamme on olennainen osa koulujemme käytännön kursseja. Asiakkaille on tärkeää tarjota ainutlaatuinen kokemus heti alusta alkaen. Optimaalisen asiakaskokemuksen (CX) suunnittelu johtaa siihen, että asiakkaat haluavat palata takaisin ja kertoa muille kokemuksestaan.

SHMS Swiss Hotel Management Schoolin alumni Malvin Hartwell työskentelee nyt ylellisessä liikkeessä. ”Kun tervehdin ensimmäistä kertaa asiakasta Louis Vuittonissa, kaadoin samppanjaa kuin viiden tähden hotellissa. Myymäläpäällikkö katsoi minua ja kysyi minulta, kuinka osaan tehdä niin, johon vastasin: ”Opiskelin hotelli- ja ravintola-alalla, tietysti osaan tämän!” Opettelimme koulussa varhaisessa vaiheessa kehon kieltä, seisomistapaa ja puhumistapaa. Restonomin koulutus antoi minulle valtavasti kokemusta ja etulyöntiasemaa astuessani työmaailmaan.”

Muutakin kuin vieraanvaraisuutta

Lopuksi, hotelli- ja ravintola-alan ytimessä on pitkäaikaisten suhteiden luomisen tärkeys, johon kannustamme myös kaikilla kursseillamme. Pitkän aikavälin keskittymisen korostaminen lyhytaikaisen voiton sijasta tarkoittaa, että asiakkaat palaavat, mikä on pitkällä tähtäimellä paljon kannattavampaa. Siksi muun muassa asiakaspalvelu ja verkostoituminen kuuluvat myös kursseihimme. “Hotelli- ja ravintola-alan opiskeleminen on suuri etu markkinointialalla, koska opit ymmärtämään ihmisiä”, kertoo Nina Sophie Nest, HIM Hotel Institute Montreux‘sta valmistunut, nykyään sveitsiläisessä vakuutusyhtiössä työskentelevä asiantuntija.

Jos tarkastellaan sitä, kuinka hotelli- ja ravintoala rakentuu näiden kolmen elementin, tervetulotoivotuksen, asiakaskokemuksen ja asiakassuhteen ympärille, on helppo havaita, että tämä ohjaa mitä tahansa yritystä toimialasta riippumatta. “Opiskelijamme kykenevät soveltamaan tätä ajattelutapaa mihin tahansa liiketoimintaan, kun he ovat ottaneet huomioon alan erityispiirteet”, sanoo Max Behesht, César Ritz -koulun (Sveitsi, Luzern) akateeminen dekaani.

Tämä ajattelutapa, jota opetetaan ja täydennetään kaikissa Swiss Education Groupin kouluissa, antaa tutkinnon suorittaneille lisäetua työmaailmassa.

BH3 scaled

2. Laajasti erikoistumisaloja

Toinen syy, miksi hotelli- ja ravintola-alan koulutus voi johtaa monenlaisiin uriin, sekä hotelli- ja ravintola-alla että sen ulkopuolella, on mahdollisuus räätälöidä tutkinto erilaisilla erikoistumis- tai valinnaisilla aloilla. Esimerkiksi HIM Hotel Institute Montreux’ssa toisen vuoden kandidaatin opiskelijat voivat päättää erikoistua taloudelliseen analyysiin ja varallisuuden hallintaan, henkilöstöhallintoon, ylellisen tuotemerkin hallintaan tai vanhuspalveluiden johtamiseen. César Ritz Colleges Switzerland tarjoaa monia mahdollisuuksia, kuten kansainvälistä yritystoimintaa, yrittäjyyttä tai globaalia verkkokauppaa.

BH4

Kaikki ohjelmamme kehittävät yritystoiminnan ja asiakkaan taitoja kansainvälisessä ympäristössä.
”Hotellit ovat palvelukeskeisiä, mutta loppujen lopuksi hotelli on edelleen liiketoimintaa, varsinkin kun hotellialalla kilpailu on kovaa. Jotta voit johtoasemaan, on mielestäni tärkeää olla varusteltu liiketoiminnan ajattelutavalla jo varhain.”
HIM Hotel Institute Montreux’n alumni Charlie Chan, Cathay Pacific Airwaysin lentäjä

Viimeisen opintovuotensa aikana opiskelijat ovat myös valmiita monenlaisiin uriin aloilla, kuten informaatioteknologian hallinta, organisaation käyttäytyminen ja johtaminen, digitaalinen markkinointi, luksusbrändien vähittäiskaupan hallinta, sisustussuunnittelu, taloudellinen analyysi ja varallisuudenhoito, liiketoimintalaki, kansainvälinen politiikka, ympäristötiede, ravitsemus, terveys ja erityisruokavaliot, organisaatioiden kulttuurinen monimuotoisuus ja edistynyt kuluttajakäyttäytyminen.

Kurssit, kuten markkinointi, taloudellinen kirjanpito ja yritysviestintä, antoivat minulle paremman käsityksen markkinointistrategioista ja keksivat minulle toimivan liiketoimintasuunnitelman musiikkiurani kehittämiseksi.
SHMS Swiss Hotel Management Schoolin Yustin Ko, viulisti, DJ ja musiikin tuottaja

3. Siirrettävät taidot

Swiss Education Group kouluissa opetetaan opiskelijoille ammattilaisten elämäntaitoja, elämän ammattitaitoja, jotka liittyvät hotelli- ja ravintola-alaan sekä moneen muuhun. Useimmat yritykset etsivät nyt monipuolisia työntekijöitä, joilla on tarvittavat pehmeät taidot, kuten kieli- ja kommunikaatiotaidot, konfliktien hallinta, ryhmän luominen, neuvottelutaidot ja tunneäly.
“Ryhmätyö kansainvälisessä ympäristössä, joka on tietoinen eri kulttuureista ja mikä tärkeintä, kommunikoida ihmisten kanssa ja tuntea heidän tilanteitaan, ovat taitoja, jotka olen valinnut työskentelemään hotelleissa, mikä on erittäin tärkeää katastrofiavun hallinnassa.”
SHMS Swiss Hotel Management Schoolin alumni V.R. Hari Balaji, katastrofiavun hallinnan koulutusasiantuntija

Ura hotelli- ja ravintola-alan ulkopuolella, jossa tutkinnon suorittaneiden siirrettävät elämäntaidot yhdessä heidän liiketoimintamallinsa kanssa ovat osoittautuneet onnistuneiksi.

”Yrittäjien intohimo, sinnikkyys ja unettomat yöt menestyvien yritysten rakentamiseen on hyvin samanlaista kuin koulutus, jonka kävin opiskellessani ja työskennellessäni hotelli- ja ravintola-alalla. Kehittämäni ihmissuhde- ja kommunikaatiotaidot ovat auttaneet minua myös projektien tehokkaassa hallinnassa ”, kertoo César Ritz Colleges Sveitsin alumni Tharun Anto, joka perusti projektihallintayrityksen, joka toteuttaa cleantech-projekteja Intiassa.

Muutakin kuin vieraanvaraisuutta

HIM alum Shyamla Nath on Women’s India Trust –järjestön toimitusjohtaja, joka tarjoaa heikommassa asemassa oleville naisille mahdollisuuden koulutukseen, ammattitaidon kehitykseen ja työskentelyyn. Hän jakaa joitain viisaita ajatuksiaan: ”Suhtaudu aina positiivisesti. Pidä mielesi, silmäsi ja korvasi avoinna ja löydä mahdollisuuksia intohimojesi rakentamiseen.”

Uravalinnan valitseminen voi olla pelottavaa. Tutkimus vieraanvaraisuuden johtamisesta antaa opiskelijoille itseluottamusta tietää, että heillä on arvokkaita tietoja ja käytännön taitoja, jotka ovat houkuttelevia jokaiselle työnantajalle. Yhdessä kouluissa vietetty aika antaa oppilaille monia mahdollisuuksia tutkia mihin he suhtautuvat intohimoisesti ja muuttaa kyseisen intohimon uraksi.