Kokoukset, juhliminen ja tapahtumat: luennoitsija Peter Slade kertoo miksi fokus on enemmän itse prosessissa kuin valmiissa tilaisuudessa.
Eli ovatko banketit vain hauska ilta?
Vieraille epäilemättä ovatkin! Opiskelijoille, jotka ovat käyttäneet kokonaisen lukukauden valmistellakseen lyhyen illan täynnä iloa ja onnea, on se valtavan paljon enemmän. Se on ollut intensiivinen matka itsetutkiskelua ja luovaa oppimista, joka tekee Hotel Institute Montreuxista valmistuneista opiskelijoista itsevarmoja, valmistautuneita ja menestyviä.
Mitkä pehmeät ja kovat taidot ovat saavutettavissa opiskelemalla Convention Management, Banqueting and Events -opinto-ohjelmassa?
Kahdeksan viikon aikana samat opiskelijat, jotka juhlatilaisuuden aikana tarjoilevat sinulle viiniä, juoksevat kiireisinä keittiössä voidakseen tarjota hienon kolmen ruokalajin illallisen seuraavan annoksen ajoissa. He ovat käyneet läpi luovan prosessin, joka on saanut heidät mukavuusalueidensa ulkopuolelle. He ovat haastaneet parhaatkin ystävyyssuhteensa ja pakottaneet itsensä kohtaaman paitsi omat rajansa, myös sen, kuinka kanssaihmiset heidät näkevät.
Juhlatilaisuusprojekti antaa opiskelijoille todenteolla mahdollisuuden ottaa käytäntöön kaiken mitä he opintomatkansa aikana ovat opiskelleet Hotel Institute Montreuxissa, alkaen siitä, että tekevät reseptien kustannuslaskelmat annoskohtaisesti, kokoavat vakioituja toimintaohjeita (Standard Operating Procedures SOP), yhdistävät ruokiin sopivia juomia sekä soveltavat tarkkoja ja tehokkaita organisaatiokaavioita. Juhlaillallinen on mahdollisuus hienosäätää jo saavutettuja, niin kutsuttuja kovia taitoja, joita opiskelijat tarvitsevat tullakseen tulevaisuuden johtajiksi hotelli- ja ravintola-alalla.
Juhlaillallinen Hotel Institute Montreux:ssa pyrkii peilaamaan sitä mitä opiskelijat voisivat kokea oikeassa työelämätilanteessa:jopa budjetti on lyöty lukkoon samalla tavalla kuin se olisi ilmielävien asiakkaiden kanssa ja samalla odotukset siitä, että tapahtuman toteutus on korkeinta laatua, on aitoa.
Miten Convention management, Banqueting and Events opiskelu voi edesauttaa opiskelijan henkilökohtaista ja ammatillista kasvua?
Se, että voi suunnitella hienon ja värikkään organisaatiokaavion on jo sinänsä ihan hyvä, mutta jos haluaa, että ihmiset seuraavat sitä, täytyy osata käyttää konfliktinhallinta-, neuvottelu- ja joustavuuskykyä.
Opiskelijat joutuvat kohtaamaan sellaisia osioita persoonallisuuksissaan, joiden olemassaolosta eivät välttämättä edes ole tienneet.
Jotta me voimme auttaa opiskelijoita tässä asiassa, täytyy heidän antaa toisilleen palautetta puolessavälissä prosessia. Tarkoituksena on, että opiskelijat auttavat tiiminsä eri jäseniä löytämään piilossa olevat vahvuutensa ja tunnistamaan sellaiset piirteet itsessään, jotka mahdollisesti ovat muokattavissa niin, että ne saataisiin mahdollisimman hyvin sopimaan kulloiseenkin työympäristöön.
Tämän kaltainen itsetutkiskelu voi olla hankalaa monelle opiskelijalle, mutta samalla se voi olla vielä palkitsevampaa kuin vieraiden hurraukset ja taputukset.
Kun lopen uupunut ryhmä lopulta illan päätteeksi halaa toisiaan ja tilaisuuden koristeet on siivottu pois, on olo iloinen ja helpottunut. Viimeistään seuraavana aamuna tulee suuri kiitollisuuden tunne, kun tietää, että ”Minä tein sen…Me teimme sen!”
Kun opiskelijat ovat toteuttaneet juhlatilaisuutensa, pyydetään heitä miettimään, miten heidän kanssaopiskelijansa ovat hahmottaneet oman edistyksensä lukukauden alusta aina siihen asti, että juhlatilaisuus on viety loppuun. Minulle heidän luennoitsijanaan tämä on se hetki, jota olen odottanut. Hetki kun, pyydän heitä kertomaan mitä he ovat oivaltaneet ja saavuttaneet. Ei niinkään se, miten hyvin juhlatilaisuus otettiin vastaan vieraiden puolesta, mutta se miten he ovat kasvaneet henkilöinä ja ryhmänä.
Stressaavat hetket, hetkittäiset kyyneleet ja turhautuminen ovat auttaneet heitä yhden askeleen eteenpäin matkalla kohti päämäärää, joka on tulla tulevaisuuden johtajaksi alalla. Tähän heiltä kaikilta löytyy tarvittavaa potentiaalia.